Debatindlæg

COLLEGE SKAL STYRKE LOKALE ERHVERVSUDDANNELSER

"Udvalgte erhvervsuddannelser på højt niveau i nærområdet skal både være et tilbud til de unge, der ønsker at blive her, og tiltrække unge udefra. Kommunen skal skabe rammerne for et college og et iværksættermiljø til smede og industriteknikere i Skjern og Lem. Det giver kvalificeret arbejdskraft og skaber nye virksomheder".

Citatet er hentet fra Venstres foreløbige oplæg til det valgprogram, som vi er i gang med at udarbejde op til efterårets kommunalvalg.
Vi har i kommunen en arbejdsløshed på kun cirka 2,5 procent, og kommunens virksomheder har fyldte ordrebøger. Begrænsningen for at øge aktiviteten er mangel på kvalificeret arbejdskraft, og vi må derfor gøre en indsats for at fastholde og tiltrække unge, og tilbyde erhvervsuddannelser der har relevans for netop vore lokale virksomheder.
Der mangler pt. smede og industriteknikere i vores store jernindustri, og vi vil med forslaget slå et slag for, at der kan skabes gode rammer for uddannelse indenfor disse fag i lokalområdet.
Vi hilser derfor også med stor tilfredshed, at Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern har taget initiativ til en forundersøgelse, som forhåbentlig kan bane vejen for oprettelse af et college og nye muligheder for erhvervsuddannelser.
Byrådets Økonomi- og Erhvervsudvalg har bevilget 300.000 kr. fra vækstpuljen til forundersøgelsen, og vi ser frem til resultatet. Vi er helt overbeviste om behovet og tror på, at ideen kan realiseres.
Venstre bakker op om initiativer, der gør det mere attraktivt for unge at uddanne sig til job her i kommunen.

Borgmesterkandidat for Venstre i Ringkøbing-Skjern Kommune til KV 2017

15. april 2017

VI SKAL HAVE HØJHASTIGHEDSNET

En af mine store kæpheste gennem mange år har været at få højhastighedsnet til alle husstande i vores kommune. Jeg var derfor også rigtig glad, da kommunen første gang sendte arbejdet i udbud i forrige byrådsperiode. Byrådet valgte dog ikke at gennemføre projektet, da man vurderede prisen for høj.
Det var derfor med ekstra stor glæde og tilfredshed, at et enigt byråd i 2014 igen valgte at udbyde højhastighedsnet, og at der blev indgået en aftale med vinderne af udbuddet.
Jeg er helt sikker på, at etablering af højhastighedsnettet til alle hjørner af kommunen er uhyre vigtig for vores udvikling og næsten ligeså vigtig som ordentlige veje. Jeg har da også anvendt enhver lejlighed til at bryste mig af, at der nu ville blive tilbudt højhastighedsnet til samtlige adresser i hele kommunen inden for en periode på fem år.
Det ærgrer mig derfor rigtigt meget, at vi i byrådet har set det nødvendigt at tage det drastiske skridt at opsige aftalen med Eniig og RAH om udrulning af højhastighedsnet med de følger, det nu giver.
Udbuddet har været det første af sin slags, ikke bare i Danmark, men i hele EU. Det har været en kompleks sag, og desværre viser det sig nu, at der er fejl i udbuddet, som har gjort det nødvendigt at opsige aftalen med Eniig og RAH.
Jeg håber meget på, at der kan komme en snarlig afklaring, og at det i sidste ende vil lykkes at få genudbudt arbejdet. Vi skal være den første kommune i Danmark, hvor alle i hele kommunen har fået et tilbud om højhastighedsnet.

Byrådskandidat for Venstre i Ringkøbing-Skjern Kommune

23. januar 2017

TILLYKKE MED POLITISKOLEN

Tillykke til Herning Kommune og hele det midt- og vestjyske område med regeringens indstilling om placering af den ny politiskole i Herning.
Glædeligt at der placeres uddannelser i den vestlige del af landet. Jeg håber, at der vil blive placeret endnu flere uddannelser i vores del af landet i de kommende år for at sikre vækst og udvikling i hele Danmark.
Jeg har forståelse for, at der er skuffelse og frustration hos de kommuner, som har budt ind på placering af skolen, men er blevet fravalgt. Det mener jeg imidlertid ikke, Herning Kommune skal lastes for.
Held og lykke med det videre arbejde. Jeg håber indstillingen holder hele vejen hjem til glæde og gavn for det midt- og vestjyske område.

Byrådskandidat for Venstre i Ringkøbing-Skjern Kommune

14. november 2016

BRUG FOR 2+1 VEJEN HELT TIL HVIDE SANDE

Over hele Ringkøbing-Skjern Kommune investerer vi i disse år milliarder i virksomheder og nye arbejdspladser. Vi præsterer en vækst på mere end 20 procent over landsgennemsnittet.

Her er blot nogle af de aktuelle investeringer, og flere er på vej:
Iværksættereventyret Stauning Whisky udbygger for mere end 100 millioner kr. Virksomheden Troldtekt investerer i produktionen for et tilsvarende beløb. Der arbejdes med etablering af stort oplevelsescenter i Ringkøbing. Søndervig Ferieland med Nordeuropas største badeland og 500 feriehuse nærmer sig realisering. Turismen langs vores del af vestkysten har i både 2015 og 2016 oplevet to-cifrede vækstrater. Vindmøllefabrikken Vestas har vokseværk og ansætter mange nye medarbejdere.
Her er i det hele taget fuld beskæftigelse og mangel på kvalificeret arbejdskraft.
Vores største brancher - turisme, metalindustri og fødevareproduktion – er alle afhængige af gode transportforhold.

Det stiller krav til forbedring af vores vejnet. Ikke mindst i forhold til motorvejen ved Herning. Vi har derfor brug for en 2+1-vej fra Herning til Hvide Sande. Det kan ikke gå hurtigt nok, men projektet kan opdeles i etaper, så hovedvejen fra Herning til Ringkøbing udbygges først.

Der er god økonomi i etablering af en 2+1-vej:
- Store tidsbesparelser
- Lavere kørselsomkostninger
- Nettolønnen vil stige
- Øget produktivitet i virksomhederne
Hvis vi ønsker forsat udvikling og vækst i den vestlige del af landet er det på høje tid at få løftet vores vejnet med en hurtig og trafiksikker forbindelse fra motorvejsnettet i Herning og hele vejen vest på.

Folketinget skal derfor sætte gang i udarbejdelsen af en VVM-redegørelse for projektet nu. Det vil sende et klart signal til virksomhederne om, at hele landet anerkender og har brug for stærke vækstdrivere i den vestlige del af Danmark.

Byrådsmedlem for Venstre i Ringkøbing-Skjern Kommune

12. november 2016