HANS ØSTERGAARD

Borgmesterkandidat

Bopæl: Spjald.

Familie: Gift med Agnes, som jeg har fire børn sammen med. Alle fire har stiftet familie. Tre af børnene bor i Spjald-området og den sidste i Lind ved Herning.

Politisk karriere: Blev valgt til Videbæk Byråd i 1997 og var der indtil kommunesammenlægningen. Blev genvalgt til byrådet i Ringkøbing-Skjern Kommune. Valgte en frivillig pause på fire år, hvorefter jeg igen lod mig opstille i 2013 og blev valgt.

Har gennem årene haft sæde i stort set alle udvalg. Økonomi- og erhvervsudvalg i 12 år. Teknik- og miljøudvalg som næstformand i fire år. Social- og Sundhedsudvalg i 12 år, heraf fire som formand og otte som næstformand. Børn- og Familieudvalg i fire år. Bestyrelsen for Ringkøbing-Skjern Forsyning. Frivilligrådet. Formand for Energirådet. Gruppeformand for Venstres gruppe i otte år.

Har været aktiv i Venstres organisation i en årrække. Dels i regionsbestyrelse, kommuneforening og landsmødevalgt til hovedbestyrelsen i fem år.

Erhverv: Selvstændig erhvervsdrivende gennem 30 år. Salg og service af teknisk udstyr til mælkeproducenter.

Fritidsinteresser: En stor familie. En stor del af fritiden anvendes på politisk arbejde. Har været aktiv i lokalsamfundet og været formand for Spjald Fritidscenter og Spjald Kulturhus i en årrække. Var med i gruppen for etablering af Spjald Sundhedshus. Har deltaget i ni marathonløb og en del halvmarathon. Starter dagen med morgenløb tre dage om ugen.

Tager sammen med fruen på rejser sammen med to andre par. Har de senere år været på ture til Færøerne, Island, Grønland, Borneo og senest i Vietnam. Næste tur som efter planen går til Canada er under planlægning. Har lejlighed ved Middelhavet i Oba ved Alanya, som vi opholder os i et par gange eller tre årligt.

I byrådet vil jeg især arbejde for: Udviklingen af vores kommune skal ske i åbenhed, dialog og samarbejde på tværs af byrådet - og de bedste løsninger på fremtidens udfordringer skal findes ved inddragelse af borgere, foreninger, virksomheder og interesseorganisationer.

Ringkøbing-Skjern Kommune er Danmarks største kommune geografisk. Halvdelen af borgerne bor i centerbyerne og halvdelen i landsbyerne. Jeg vil, at der skal ske udvikling i hele kommunen. Jeg vil derfor som "borgernes borgmester" nogle gange årligt flytte borgmesterkontoret ud af rådhuset til en række byer, og der have træffetid for borgere, foreninger, virksomheder og interesseorganisationer.

Vores virksomheder har travlt - og skal vi sikre forsat vækst, er det nødvendigt at øge bosætningen.

Læs mere på min facebookside